lørdag 27. september 2014

Kanotur i Rogens naturreservat og Femundsmarka nasjonalpark

Som regel er det bare rom for å finne tid til en ukestur i løpet av sommeren dessverre, og siden Kjell Petter var operert i et kne bare noen måneder i tidligere var kano et naturlig valg for å avlaste kneet. Kanotur for oss er som regel Femundsmarka og områdene i rundt.

Mandag 14 juli:
Lang kjøretur fra Aure til Käringsjön i Sverige. Etter å ha slått opp Allykanoen er vi klare til å legge ut på Käringsjön sent på ettermiddagen. Mørke skyer i retning Rogen varsler om at vi kommer til å begynne turen med regn, det er jo likt seg...
Etter å ha padlet Käringsjön er det noen hundre meters bæring før en kan sette kanoen ut på Håen. Fra Håen valgte vi å følge bekken som renner nedover mot Rogen. Denne bekken er virkelig morsom å padle. Det blir noen bæringer, men den renner i rolige partier som er dyp nok til en kano.

Nede ved Rogen innvilger vi oss en boks øl hver, mens vi sitter å ser ut på den blikk stille innsjøen. Pokker! Vi har glemt å ha med smør! Men det er ikke noe problem, Svenska Turistföreningen har en betjent hytte, eller fjellstuga, like i nærheten og vi stikker bortom der og får kjøpt en halv smørpakke.

Rundt midnatt er vi fremme ved Reva på norsk side og vi er nå i Femundsmarka nasjonalpark. Vi padlet Rogen med bare et landhugg for å strekke på beina, brukte vel tre og en halv time fra Rogenstugan om jeg husker riktig.

Vi har vært på Harryhandel og Kjell Petter mener vi må ha med proviant i form av leskende drikke, men vi endte opp med å ta med to ølbokser hver og ikke et helt brett.

Allykanoen er satt sammen og vi er klare for å dra på tur!

Kjell Petter sjekker kartet før vi tar til på bæringen fra Käringsjön og over til Håen.

Fremme ved Håen.

Spennende å padle bekken som renner fra Håen og mot Rogen.

Endelig nede ved Rogen!

Øl er luksus på langtur!

Innom Rogenstugan for å kjøpe smør.

Ute på Rogen får Kjell Petter fisk på kroken...

0,8 kg!

Midnatt ved Reva.

Revbua! Koselig bu, men vi velger telt.

Fin kvalitet på ørretene i Rogen.

Røde fiskefileter med sitronpepper, servert på brødskive med majones. Det er kveldsmaten sin det!
 Tirsdag 15 juli:
Rolig morgen med egg og bacon. Solen skinner og det er fin temperatur. En kano kommer oppover Reva og forbi leiren vår. Det viser seg å være to trivelige karer fra Hamartraktene, far og sønn som er på kanotur. Vi slår av en liten prat, før vi ønsker de god tur videre.
Etter frokost er vi nødt til å ta turen innom Revbua for å lese i hytteboka, kanskje er det kjentfolk som har vært inom siden sist vi var her.

Etter å ha pakket sekkene går turen videre oppover Reva mot Revsjøen. Etter en kort tids padling må vi på land og på med Gore-Tex'en, så lenge var det shortsvær....
Like før Revsjøen får vi noen harr, de blir lett saltet og pakket ned til middag senere.
Ved innløpet til Revsjøen ser vi en Allykano inne i en vik og to karer inne på land, vi svinger innom for en prat. Det viser seg at det var far og sønn som vi snakket med i morges. Trivelige karer!

Vi dorger oss langsmed land til vi kommer bort dit bæringa over til Styggsjøene tar til, der er det en flott leirplass.
Det blir en flott kveld, helt fram til klokken 22 da værgudene åpner slusene for fullt. Det er bare å søke ly i teltet.

Frokost ved reva, egg og bacon.

Leiren vår ved Reva, på tangen ut fra Revbua, kjempefin leirplass!

Obligatorisk tur innom Revbua for å lese i hytteboka.

Reva, elva har en høydeforskjell på en meter fra Rogen og opp til Revsjøen. Kjempe flott padling her, anbefales på det varmeste!

Revsjøen foran oss.

Styggsjøkoia, fint krypinn som ligger nærmest midt mellom Revsjøen og Styggsjøene.

Det er noe eget ved denne lille koia.

Leiren ved Revsjøen. Klær tørkes etter regnbygene tidligere på dagen.

Middag ved Revsjøen. Biff, ikke hverdagskost på langtur.

Revsjøen. Jeg er ute på en runde for å lete etter ved. Merk at det er kun lover til å bruke kvist som ligger på bakken til ved i nasjonalparken. Men vi fant også noe ved liggende ved leirplassen, vi brukte den også.

Tørrgadder er det mange av i Femundsmarka. La de få stå i fred!

Kraftig regn til kvelds, men det er tørt og godt inne i teltet.
Onsdag 16 juli:
Turen går videre. Etappen i dag er å padle og bære mellom Styggsjøene, bære videre over til Røa og følge elva oppover mot Rogen. Styggsjøene er ikke så stygge som en skulle tro, faktisk er det veldig flott her, med kun korte bæringer mellom vannene og mange flotte leirplasser. Og helt tomt for folk!

Oppe ved Litlbuddhåen utpå ettermiddagen treffer vi folk igjen. Et telt står på land og det står to karer og fisker, vi svinger innom for en prat. Bæringen opp til Rogshåen starter også her.
Det er far og sønn som vi traff ved Reva og Revsjøen. De inviterer oss til å slå leir sammen med de, men vi hadde planlagt å slå leir oppe ved Rogshåen. Det skulle vise seg å være bomtur. Alle leirplassene ved Rogshåen er opptatt. Vi padlet rundt hele vannet før vi tok avgjørelsen om å legge att kanoen og gå ned til Litlbuddhåen og slå leir der.
Det ble en veldig fin kveld rundt bålet i godt selskap.

Kjell Petter studerer kartet videre.

Styggsjøene. De er slett ikke så stygge!

Kun korte bæringer mellom Styggsjøene.

Kanoen må over til neste vann.

Da forlater vi Styggsjøene og skal bære over til Røa.

Lengste bæringen på etappen. Blokkmark gjør an en må passe på når en bærer kano i dette terrenget.

Røa. Det ble ingen fisk her.

Litlbuddhåen.

Reinsgjerde oppe ved Rogshåen.

Kjell Petter prøver fisket i Rogshåen.

Rogshåen er virkelig flott.

Vi bærer ned til Litlbuddhåen igjen for å slå leir. Kanoen legger vi igjen oppe ved Rogshåen.

Harr til middag. Ikke like edel mat som ørret, men det går.

Sen kveld ved Litlbuddhåen.
Torsdag 17 juli:
Vi ligger en dag foran  det som var planen og vi innvilger oss en "hviledag". Vi fisker og slapper av, vi tar også en stikker til Møllerbua som er et kvarters gange unna Litlbuddhåen. Ved Møllerbua er myggen rett og slett plagsom. På vei tilbake åpner himmelen slusene igjen, tordenbyge.
Kom over en plass ved Litlbuddhåen der det noen ørrethoder og halefinner, vitnet om kilosfisk!
Fisket gå for vår del noen abbor og harr, men ingen edelfisk. Så også noen voksne gjedder som fulgte etter sluken.
Jeg bedriver "latmannsfiske" ved innløpet til Litlbuddhåen.

Fikk en fin abbor på mark ved innløpet.

Undertegnede er ikke så happy for abborfangsten.
Litt mere glad for harr, men det er edel fisk som er målet.

Jaget inn i teltet av en regnbyge, blir en middagshvil.

Møllerbua.

Tordenbyge på vei tilbake fra Møllerbua.

Kraftig regnbyge!

Det er noe ved å sitte å stirre inn i bålet...
Fredag 18 juli:
Det er på tide å komme seg videre. Etter å ha satt til livs en porsjon risengrynsgrøt bærer vi utstyret opp til kanoen ved Rogshåen. Karene vi har delt leir sammen med velger å holde følge med oss videre. Tenker vi tar et par dager oppe ved Rogen.
Dorging over Rogshåen ga ingen fisk denne gangen heller.

Det er kun en kort bæring over til Rogen og det er stille på innsjøen. Vi padler Rogen i dag!
Det blir motvind og vi legger til land noe før Kläppnesset, sultne er vi og det blir en times pause. Ser himmelen mørkner på norsk side og vi legger i vei videre for det blir dårligere padleforhold på den store sjøen.
Etter at vi har rundet Kläppnesset blir det nok en regnskyll og noe motvind. Vi bestemmer oss for en natt ved Rogenstugan, og vi gleder oss allerede til å få skylle ned et par halvlitre.
Det ble et minneverdig opphold ved Rogenstugan, god mat, godt selskap og badstue. Herlig etter å ha brukt over 4 timer på å padle Rogen. Det kjennes i nakke og skuldre.

Kjell Petter koker risengrynsgrøt til frokost.

Rogen er stille, vi padler på for å komme så langt som råd enda mens været er fint. Det kan snu fort på en så stor innsjø.

Strandhogg ved Rogens bredder.

Kraftig regn etter å ha passert Kläppnesset.

Stive og støle er vi endelig fremme ved Rogenstugan.

Kjell Petter oppdaterer seg på sosiale medier.

Noe å lese på i utedoen.
Lørdag 18 juli:
Himmelen er svart mot Femundsmarka og det er regn i lufta. Vi er lei av regn og velger å avslutte turen. Vi har hatt regn hver dag, til tross for noe sol enkelte dager.
Vi tar strake veien opp til Käringsjön, samme vei som vi kom.

Vi legger i vei hjemmover.

Noen har et avslappet forhold til kanopadling.