søndag 22. juli 2018

Femundsmarka 2018

Mandag 25. juni.

-"Hei, er du journalist?"

-"Ehh… Nei, hvordan det?"

-"Jo jeg ser du har sånt proft kamera"

Sånn begynte samtalen med han som drev å malte ved Nordvika gård, en må vel regne med å skille seg litt ut fra den vanlige turgåer når en har et speilreflekskamera hengende rundt halsen kanskje.

Han kunne videre fortelle om lite folk i marka og det passer meg utmerket.

Vel for å ta det fra starten, jeg hiver på meg sekken klokka 16.25 for å være nøyaktig. Sekken merkes, den veier 20 kg pakket for 7 dager, for det er tyngste børa jeg har hatt på ryggen hittil i år. Men det er likevel greit å gå og jeg går i et strekk frem til broen over Mugga før jeg tar pause og setter fra meg sekken noen minutter.

Etter å ha snakket med paret som holder på med malearbeid på Nordvika gård legger jeg i vei oppover langs sørsiden av Mugga og finner leirplass litt nedstrøms grunnhåen, samme som i 2013 forresten. En flott leirplass uten for mye besøk, her er det ingen problemer å finne ved til leirbål, men jeg dropper bål så tørt det er i marka. Faktisk blir dette første turen i Femundsmarka uten noe bål.

Nordvika gård.

Noen følger med meg, en bjørkefinkunge som villig lar seg avbilde.

Leiren rigges til.

Nyter kvelden ved elva.

Tirsdag 26. juni.

Kroppen stritter i mot når jeg hiver sekken opp på skuldrene og jeg skjønner at det blir en tung etappe opp til nedre Muggsjø som er mål for dagen.

Morgen ved teltet, straks blir det frokost og kaffe.
Flaggspetten gjør sitt beste for å lokke meg unna ungene.

Gulerle.

Det går tregt oppover langs Mugga, kroppen er ikke særlig villig og det er en kjærkommen lunsjpause jeg tar inne i Langmyrbua. Ti minutters gange fra bua tar en røy til vingene, det samme gjentar seg like før jeg setter mine fotavtrykk på den hvite sandstranda ved nedre Muggsjø.
Fire timer tok turen hit og jeg er helt utkjørt.
Teltet reises og jeg koker meg en porsjon med kantarellsuppe fra Knorr før jeg legger meg i teltet for å få skygge fra den steikende solen.
På turen tok jeg med meg Silmarillion av Tolkien, en bok jeg har tekt å lese i flere år nå, men ikke har orket meg på.

Langmyrbua.

Turbloggeren pauser i bua.

Framme ved nedre Muggsjø.

Camp Muggsjø.
Litt utpå kvelden kvikner jeg til og må ut på fiskerunde. Ikke mange kastene før det hugger til i stanga. Pokker, sitter fast i bunnen tenker jeg et brøkdels sekund, til det dras ut sene så det hviner i snella før stanga rettes opp og sena blir slapp. Jeg kjenner litt på skuffelsen, men regner med det var gjedde jeg hadde på, så det sitter ikke så lenge i. Men vi snakker fisk på 4-5 kilo... Men mener jeg skal ha hørt at nedre Muggsjø også har ørret av respektabel størrelse, noen som vet?

Lite folk, er bare mine fotspor langs strendene.

Det fiskes.

Tordenskyer?

Etter en del kast senere klarer jeg å lande en abbor i fin steikestørrelse, som etter rensing havner nesten rett i panna til kveldsmat.
Litt lesing i boka og soveposen zippes igjen for natta i halv ett tiden.

Solnedgang, en flott kveld.

Kveldsmat, abborskav med chorizopølse.

Onsdag 27. juni.

Samme gode været og varme som tirsdag. Jeg finner mobildekning og får sett værvarsel for torsdag, det lover ikke godt. Jeg får noe å tygge på, denne dagen skulle vies fiske i øvre Mugga og Volsjøan. Håper også å gå meg på Bjarne som jeg vet er i området, kunne virkelig tenkt meg å slå av en prat med han, en mann som inspirerer meg både med fisking og blogging.

Jeg ligger lenge å grubler. Planen er å gå videre over Gråvola til Langeggtjønnan på torsdag, men det frister lite å gå over der med  den kraftige vinden og regnet som meldes. Jeg må være på Røvollen på formiddag fredag. Avgjørelsen faller, øvre Mugga og Bjarne får vente til en eventuell senere anledning, jeg går over fjellet i dag mens det er godvær!

En fiskende smålom nedenfor teltet.

Volsjøan.

Undertegnede på vei opp Gråvola.

En steinskvettpappa med mat til barna.

Ser Stor-Svuku i det fjerne.

Kroppen fungerer mye bedre enn i går og det går lett, i alle fall i starten. Varmen er trykkende og jeg er glad jeg fylte opp vannflaska.
Siden jeg har lest Tolkien på turen kommer jeg til å tenke at over Gråvola, kanskje kan minne om Mordor og det kunne nesten tenkes at jeg går meg på en flokk patruljerende Orker i varmen.
Heldigvis får jeg en bris med svalende luft i mot i det jeg kommer over vannskillet. Omtrent halvveis tar jeg meg en liten times pause mot en stor stein, og trykker innpå en sjokoladebar og en halvliter vann.

Om Gråvola minte meg om Mordor får jeg, når jeg ser nedover bjørkeskogen som skinner i solen nedover til Langeggtjønnan halvannen kilometer lenger fram, følelsen av å trø inn i Lothloriens vakre og frodige skog.
Ved Langeggtjønnan finner jeg ingen ledige teltplasser som er fine nok til at jeg ønsker å ligge to netter der, for jeg tenker nå å ta hviledag i griseværet på torsdag.
Jeg er nå dyktig sliten og jeg setter meg ned, koker vann og tar en pose frysetørret turmat, samt en real skvett kaffe. Kartet studeres og jeg bestemmer meg for å fortsette til nedre Roasten, der vet jeg av mange flotte teltplasser.

Avslapping i teltet ved nedre Roasten, sliten etter 8 timers vandring.

Torsdag 28. juni.

I halv åttetiden er jeg ute av teltet. Litt støl på morgenen som seg hør og bør for en som har rundet 40, men formen virker å være god. Jeg har hentet meg inn etter den tunge marsjen i går.
Frokosten tas ute i vindstille og sol, men skyene i sørvest lover annet vær...
Jeg rekker både frokost og et par kaffekopper før regnet og vinden setter inn. Resten av dagen tilbringes i teltet, jeg leser ut boka og setter til livs mange kaffekopper. Herlig med en slik dag også!

Flott morgen, men mørke skyer i vente.

Teltliv.

Fredag 29. juni.

Like før klokka 11 på formiddagen trår jeg inn på tunet på Røvollen. Hilde og Odd Arne, min søster og hennes mann, sitter ved en benk og venter på meg. De hadde kommet rett før meg. De kan fortelle at det blåste godt på Femund i dag også. Noen andre ved Røvollen hadde hørt at båten på Femund var innstilt i går grunnet vinden.

Hilde tar opp en boks cola til meg som jeg heller rett innpå, den smaker himmelsk etter 5 dager på tur :) Kjenner også at det er godt å prate med folk igjen,  jeg gleder meg til å dele opplevelser med de noen dager nå. Det er deres første tur i Femundsmaraka og kartet studeres for å planlegge turen videre, herlig å ikke planlegge mer i detalj enn at en planlegger ruta mens en er på tur.
Jeg foreslår leir ved Rostsundet første natt og siste natt oppe på Røvolfjellet, solnedgang der oppe er noe en hver markatraver burde ha på merittlista.

Hilde og Odd Arne veter på meg ved Røvollenn turisthytte.

Hilde krysser uanstrengt Røa.
Framme ved Roastsundet kjennes det at vinden tar godt fremdeles, vi velger likevel å slå opp telta her. Vi tar middagen inne i kuppelteltet til Hilde og Odd Arne, det blir posemat denne dagen. Hilde drar opp enda en boks cola og smågodt til kaffen, vi drøyer det lenge i teltet før vi foretar oss noe mer.

Hilde har funnet seg til rette.

Mitt eget telt finner jeg plass til under en furu, men vinden tar godt likevel. Må si etter to døgn med kraftig vind, og i allefall vindkulene torsdagen, er jeg imponert over hvor mye vind det vesle enmannsteltet mitt takler. Svenskene kan sine saker når det kommer til telt de også.

Teltplass under furua.

Ut på kveldinga rigges fiskestengene. Vi fisker både i sundet og øvre Roasten før vi går opp til Vassviktjønna for å lure storrøyene der oppe.

Hilde og Odd Arne fisker ivrig ved øvre Roasten.

Kratlvola. Fisketur inn i Kratlland rykker stadig opp på lista.

Turablegøyer.

Som forventet, dessverre, røyene i Vassviktjønna lar seg ikke friste av slukene våre og vi tar turen opp til kullmila rett ovenfor tjønna.

Kullmila.

Lørdag 30. juni.

På formiddagen rives leir og vi legger i vei mot Røvolfjellet. Ved Skogtjønna kjenner jeg virkelig på å la teltpluggene få smake jord igjen, her trives jeg så veldig. Men det blir ingen leir her, ved det største av vannene på Røvolfjellet vet jeg av en teltplass med friskt, kaldt oppkomme like ved. Iskaldt vann er noe som frister i varmen.

Abbortjønna passeres.

Snart framme.

Leirplass på Røvolfjellet, nedenfor telta er det et oppkomme iskaldt vann.

Vi er tidlig framme ved leirplass, flaskene fylles med kaldt vann og vi sløver lenge i sola. At stien går kloss ved gjør ikke noe på en slik fin plass.
Det er mye liv her, fisken vaker, ternene er på fiskejakt, fiskemåkene også forresten. Fiske utover kvelden gir 3 ørreter i steikestørrelse og blir god kveldsmat.

Dagen nytes i sola.

Hilde fisker.

Terner.

En terne stupte ned i vannet og fløy avgårde med en liten fisk.
Flott opplevelse.

Fiskemåke.

Første ørret på land.

Utsikt fra teltet.

Skikkelig kveldsmat.

Sola begynner å gå ned.

Solnedgang på Røvolfjellet :)

Odd Arne og Hilde nyter solnedgangen og hverandres selskap.

Søndag 1. juli.

Tidlig morgen må jeg ut av teltet i nødvendig ærend, jeg stuper rett inn i teltet etter kameraet for å forevige morgenen med månen i sør.

Jeg legger meg i soveposen og får noen timer til før teltet blir ulidelig varmt.
I rolig tempo blir det frokost og mange kaffekopper før leir rives og går ned til Haugen for å ta båten til Synnervika. Det viser seg å være forlenget rute denne dagen, så det blir noen timers venting på båten. Helt greit i finværet det.
Om bord i båten bestilles et rørosbrett med forskjellig spekemat, oster med mer fra lokale leverandører og en iskald alkoholfri øl. Herlig!
På Røros trøkker jeg ned en hamburger, som vanlig, før kjøreturen hjem.

Linerle ved kaia på Haugen.

Femund 2 kommer å plukker oss opp.

I fjor var jeg mett på Femundsmarka etter turen, i år er lengselen etter marka sterk og jeg vet jeg må tilbake. Selv om når jeg sliten tok pause på vandringen over Gråvola tenkte som Odd Børretzen: "Hvorfor er jeg egentlig her? Langt fra folk - omgitt av stein og vann og fisk. Hvorfor er jeg ikke et helt annet sted?".
Til tross, jeg er tilbake om ikke lenge! jeg har en god stund kunne tenkt meg å oppleve Femundsmarka både på høsten og vinteren, kanskje på tide å oppleve det nå?
Og så er det i alle fall på tide å sjøsette Allykanoen igjen.
Kan med sikkerhet si at; Femundsmarka, jeg kommer tilbake!

PS: Klikk på bildene for å se de i bedre kvalitet :)