mandag 24. april 2017

Femundsmarka og Rogens naturreservat 2009

Siden 2017 er et jubileumsår, 10 år siden min første tur til Femudstraktene, feires dette med enda en turbeskrivelse fra en tidligere tur, denne gangen fra 2009. Teksten er sakset fra en kort turrapport jeg skrev på Fjellforum og jeg har prøvd å fylle ut teksten så godt som råd, men mye går i glemmeboken på 8 år. Derfor er det gull verdt å skrive blogg, synes det er lettere å huske turene da.

Kjell Petter og jeg startet turen ved Kärringsjön , værmeldinga på yr.no var ikke særlig lovende, det var meldt regn, surt og kaldt vær i en uke... Det skulle vise seg at de traff blink med værmeldinga, men vi lot oss ikke knekke av dystre spådommer. Vi skulle på tur uansett!

Torsdag 11. Juni.
Lang kjøretur fra Nordmøre til Kärringsjön i Sverige. Kanoen ble sjøsatt på vannet i halv sekstiden på kveldingen og  i 20 tiden var vi ved den store innsjøen Rogen, som grenser mot Norge. Da har vi padla henholdsvis Kärringsjön, Håen og bekken som renn fra Håen mot Rogen.

Etter en matbit og litt avslapping krysset vi en blikkstille Rogen, mens skyene på himmelen lovet kommende regn og slo leir straks vi nådde land.

Turens første bæring.

Spennende padling før vi kommer til Håen.

Ved Rogens bredd hang denne, tydligvis ikke alle som er begeistret for gjedde.

Stille på Rogen denne kvelden.

Vi kaster ikke bort tiden og krysser Rogen mens det er stille.

Da vi nesten er kommet over, hugger det tungt i stanga mi.

Jeg har fått drømmefisken! En flott Rogenørret på 3,1 kg.

Fredag 12. Juni
Etter en frokost med egg og bacon, tok vi fatt på bæringa opp til Bredåsjøen, kryssa denne, bar så opp til Lasjøen og videre til Vonsjøen hvor vi slo opp teltet.

Morgenstund ved Rogen før dagens bæring tar til.

Kartet studeres.

Kanoen pakkes for å padle over Lasjøen.

Framme ved Vonsjøen blir det ørret til middag. Det er bare plass til et spordstykke i stekepanna.

Ser ikke bort fra at Kjell Petter gleder seg til middagen.

Lørdag 13. Juni
Våknet til regn og kraftig vind, men vi vurderte det som sikkert å padle Vonsjøen. Vi slo leir allerede ved Larsholm i andre enden av Vonsjøen, Vi hadde da padla i motvind og regn i flere timer og var egentlig lei av dagen. Vi slo opp teltet, fyrte opp primusen og fikk tørka klær, og oss selv. Etter en Toro pølsegryte var soveposen neste stopp.

Morgen ved Vonsjøen, sur og kald vind.

Leir ved Larsholm.

Søndag 14. Juni
Vinden fortsatte dagen etter, men skydekket var noe lettere og vi håpet på oppholdsvær etter 3 dager med regn, men vi fikk litt regn denne dagen også...

Vi bar sekkene og kanoen over til Grøtåa og la i vei ned Grøtådalen i sterk motvind. Denne strekningen hadde vi gleda oss mye til, men motvinden gjorde at vi måtte padle hardt ,selv om vi hadde medstrøm. Etter 10-11 timers forflytning nådde vi den sagnomsuste Krokåthåen og slo leir. Det tok ikke lange tiden etter middagen før vi var i drømmeland.
Kjell Petter på etappen fra Vonsjøen til Grøtåa.

Ikke akkurat kanoterreng...

Der det var myr fikk vi med kano og ryggsekkene i en vending.

Framme ved Grøtåa.

Grøtåa er ikke stor så langt oppe.

Vi velger å line kanoen fremfor å ta sjansen på kanovelt.

Blir en del bæringer ned Grøtåa også.

Etter en lang dag med forflytning var det godt å slå opp teltet ved Krokåthåen, nederst i Grøtåa.

Mandag 15. Juni.
Vinden enda sterkere enn dagen får og vi tok en hviledag, nysnøen hadde krøpet et godt stykke ned Stor Svuku og fisket var elendig...

Tirsdag 16. Juni
Bedre vær denne dagen, men det var en kald natt. Nysnøen lå langt nedover Stor-Svuku, men til tross for lav temperatur var det sol og pent vær da vi la ut på Krokåthåen. I korte trekk var etappen ned til Grislehåen og opp Røa til Storfisktjønna hvor vi slo leir for kvelden. Minnes at på Storbuddhåen ble det sluddbyger og forbannet meg selv for at jeg hadde glemt hansker. Hadde også alt av klær på meg under padlingen, det var nok ikke varmere enn et par varmegrader.

Fra bæreetappen mellom Krokåthåen og Grislehåen.

Camp ved Storfisktjønna.

Onsdag 17. Juni.
Vi var enige om at neste dag skulle vi ligge rolig ved Storfisktjønna og utforske vannet med fiskestanga. Hadde hørt at Storfisktjønna skulle hue fin røye og fiskeiveren var stor. Ikke hadde vi fått fisk siden Vonsjøen heller. Dette var faktisk første dagen uten regn på turen, sola var faktisk fremme av og til, men det ble ingen fisk.

Kveld ved Litlbuddhåen.

Torsdag 18. Juni.
Dagen etter gikk turen opp Røa til Revsjøen via Styggsjøan og videre ned Reva til Revbua hvor vi overnattet. Regnet var tilbake for fullt og det ble en våt dag, men vi fikk 6 harr på strekninga fra Revsjøen til Reva.

Ny dag og det er på tide å forflytte seg videre.

Jeg tar noen kast med fiskestanga før kano og pargas bæres over til Styggsjøene.

Kjell Petter er klar for bæring.

Turbloggeren skuer ut over Styggsjøene.

Stopp ved Styggsjøkoia før vi tar fatt på Revsjøen.

Fiskefangst fra Revsjøen og Reva.

Revabua

Fredag 19. Juni.
Det regnet tungt da vi våknet i Revbua, så vi bestemte oss for å avslutte turen 2 dager før planlagt. Av de 9 dagene vi var på tur var det bare en dag uten nedbør. Vi tok fatt på Rogen og tok turen til Käringsjön via Öster-Rösjön, Uthusjön og alle de andre småvannene. Det ble en lang dag før vi var hjemme sent på natta.

Nå i ettertid syns jeg dette var en fin tur til tross for mye dårlig vær, men å padle Grøtåa i finvær skal gjøres ved en senere anledning.

Fisket var ikke det helt store, fasiten ble 3 ørreter på henholdsvis 0,5 kg, 3,1 kg og 300 g, pluss 6 harr i halvkilosklassen.

1. Fantastisk fin turrapport og for en nydelig, stor ørret du fikk på Rogen. Det er stor fisk i den innsjøen.

1. Takk for det, Bjarne:)
      Ja, Rogen huser stor fisk, det er sikkert. Regner med det er lenge mellom fisk av slik størrelse tar på dorging fra kano. Husker krokene på min 10 grams møresild var helt deformerte. To av de tre krokene hadde rettet seg ut og fisken satt bare i en krok da jeg fikk den opp i kanoen. Mitt livs fiskeopplevelse, det er 8 år siden, men minnet har ikke bleknet enda :)

2. Steik for en fisk! Det er storørret i ordets rette forstand:) Super turrapport, ser frem til fler..

1. Dette var nok mitt livs ørret, det skal mye til får å få en slik igjen :)

3. Takk for flott turbeskrivelse! Hvor langt sør var dere når dere kom over til Grøtåa? Vi skal på 8 dsgers og starter med båten over Grøvelsjøn. Vi skal padle Packraft, og takler slik sett mindre vann og litt trangere bekker. opprinnelig plan er å gå ned til sørenden av Nedre Grøtsjøn, som henger sammen med sørenden av Vonsjøn på Svensk side. Vi lurer nå på å starte ganske langt sør på Grøtåa i stedet, og så ta det som måtte komme av bæringer.

Mvh Søren Andersen

1. Beklager sent svar! Vi kom inn på Grøtåa noe oppstrøms Rundhåen.

4. Hei. flott tur rapport. Vi skal ut på samme rute nå i juli, hvor var det dere krysset over fra Vonsjøen? og hvor lang tid brukte dere opp til storfisktjønnan fra der dere startet på Grøtåa?

1. Hei. Beklager, så ikke kommentaren din før nå! Hadde dere en fin tur?